Digitální obsah je na dosah na pár kliknutí. Ale pamatuj, že není všechno, co je online, volně k použití! Tento výukový materiál zábavnou a praktickou formou uvádí žáky do světa autorských práv a férového používání cizích děl.
Prostřednictvím příběhu, diskuse a skupinové tvorby se děti učí, kdo je to autor, co jsou to licence, proč si jen tak nemůžeme stáhnout obrázek, který najdeme na internetu, a proč potřebujeme autorovo svolení k použití jeho obrázku. Výstupem této aktivity je vlastní digitální plakát, kterým žáci srozumitelně vysvětlují základní pravidla autorství ostatním.
Aktivita podporuje kritické myšlení, digitální odpovědnost a tvořivost.
Autorská práva chrání tvůrce – tedy lidi, kteří vytvořili něco jedinečného: obrázek, hudbu, text, video. Právo jim zajišťuje možnost rozhodnout, jak a kdo může jejich dílo použít. A to platí i online.
Tento tvůrce (autor) má právo rozhodnout, kdo a jak jeho dílo může použít. To znamená:
zda může být dílo kopírováno, sdíleno, upravováno nebo šířeno;
jestli za použití jeho díla chce být autor uveden;
a jestli umožňuje použití i pro komerční účely.
Na internetu jsou tato práva často označena pod licencí, například známého systému Creative Commons (CC). Díky nim je možné snad pochopit, co je povoleno a co ne. Viz www.creativecommons.cz
Děti vyrůstají v digitálním světě, kde je snadné cokoliv stáhnout, zkopírovat a sdílet. Právě proto je důležité je už v mladém věku učit, že:
ne všechno, co je na internetu, je volně k použití;
tvůrčí práce má hodnotu a je třeba ji respektovat;
kopírování bez svolení je forma neetického (a mnohdy i nezákonného) chování;
i děti samy jsou autory a jejich výtvory si také zaslouží ochranu.
Správné chování na internetu je stejně důležité jako slušnost v reálném světě. Učit děti o autorských právech přispívá k tomu, aby se staly digitálně zodpovědnými, eticky smýšlejícími a respektujícími bytostmi vůči druhým i sobě samým.
Výukový materiál Neber, co není tvoje!
Struktura lekce dle modelu T.V.O.R.
Struktura lekce dle modelu T.V.O.R.
Pracovní list - 1. část
Pracovní list - 2. část
Kompletní materiál v PDF ke stažení
Video: Jak mýval Max ukradl obrázek