Vznikl jako odpověď na potřebu cíleně, komplexně a systematicky rozvíjet digitální kompetence žáků 1. stupně základní školy, zvláště v oblasti tvorby digitálního obsahu. Tento model reflektuje zjištění z pilotních výzkumů a zároveň vychází z osvědčených pedagogických teorií a přístupů.
Model T.V.O.R. v sobě integruje dva ověřené didaktické přístupy:
učení založené na projektech (PBL), které slouží jako rámec dlouhodobé výuky;
model E–U–R, který poskytuje strukturu jednotlivým výukovým jednotkám.
Vzájemným propojením těchto přístupů vzniká výukový rámec, který naplňuje klíčové zásady efektivního učení a zároveň cílí na rozvoj digitální gramotnosti v praxi.
Název modelu T.V.O.R. je akronymem čtyř základních principů, které výuka podle tohoto rámce podporuje:
Tvoř – žák je aktivním tvůrcem obsahu, nikoliv pasivním příjemcem informací. Používá digitální nástroje k vyjádření myšlenek, sdílení a prezentaci.
Vnímej – žák zkoumá, reflektuje, propojuje nové informace s dosavadními zkušenostmi, přemýšlí o smyslu toho, co vytváří.
Objevuj – žák experimentuje, hledá cesty, řeší problémy, zkouší různé možnosti využití digitálních nástrojů.
Reflektuj – žák hodnotí průběh i výsledek své činnosti, sdílí zpětnou vazbu, uvědomuje si vlastní pokrok.
Model přitom není striktní lineární posloupností kroků, jednotlivé fáze se mohou dynamicky prolínat. Akronym T.V.O.R. slouží jako jednoduchá mentální opora, která učiteli i žákům připomíná hlavní principy tvořivé výuky.
Bezpečnost a digitální etika – děti jsou vedeny k respektu k ostatním, řídíme se základními pravidly: nefotím bez dovolení; sdílím jen to, co je vhodné; přemýšlím, co a komu posílám.
Tvorba jako proces – učíme děti, že nejde jen o výsledek. Tvorba není cílem, ale prostředkem vyjádření, jde o proces jako takový. Plánujeme, zkoušíme, přepracováváme, hodnotíme.
Spolupráce – model podporuje týmovou spolupráci. Děti tvoří ve dvojicích nebo trojicích (někdy i větších skupinkách), učí se naslouchat, přizpůsobit se i obhájit vlastní nápad.
Reflexe a sebehodnocení – každý projekt končí jednoduchou reflexí. Vedeme děti k sebereflexi, učíme je se ptát: ‚‚Co se mi povedlo? Co bych udělal/a jinak? Jak jsem pracoval/a s nástroji a ostatními spolužáky?‘‘
Mezipředmětové propojení - úkoly často integrují prvky z různých předmětů, např. příběh (ČJ) + kresba (VV) + prezentace (ICT) + audionahrávka (HV) + měření (MAT).