Anotace:
Seznamte se s balerínou Kapučínou – fiktivní postavou z Instagramu, která zveřejňuje fotografie ze svého každodenního života. Skrze tuto vizuální aktivitu žáci zábavnou formou objevují, co všechno o sobě (ne)vědomky sdílíme na internetu, jaké mohou být důsledky a kde je hranice mezi soukromím a veřejným prostorem. Aktivita probíhá formou práce s obrázky, diskuzí a skupinovým rozhodováním. Děti si tak uvědomují, že digitální stopa je trvalá, a učí se chránit své soukromí i identitu online.
Na co se v aktivitě zaměříme:
Co (ne)patří na internet: vhodnost a citlivost sdílených fotek
Rozpoznání rizik: osobní údaje, školní uniformy, polohové informace
Vysvětlení pojmů: digitální identita, digitální stopa
Vnímání dopadů: co se může stát, když něco zveřejníme (např. přeposlání, uložené screenshoty)
Reflexe: Jak bych se cítil/a, kdyby to někdo sdílel o mně?
Zásady bezpečného chování na sítích
Posílení kritického myšlení a empatického pohledu při online komunikaci
Časová dotace: 2 × 45 minut
(v případě potřeby lze využít i jednotlivé části samostatně – dle uvážení a časových možností pedagoga)
Tip pro učitele:
Tato aktivita se skvěle hodí jako úvod do tématu digitální bezpečnosti a sociálních sítí. Začněte společným brainstormingem pomocí nástroje Mentimeter (např. otázka „Co všechno o sobě lidé sdílejí na internetu?“), který žáky aktivně zapojí už v první fázi.
V hlavní části žáci analyzují fotografie baleríny Kapučíny a diskutují o tom, co je vhodné či nevhodné sdílet online. Následuje práce s pracovním listem a společná tvorba pravidel bezpečného chování na internetu (např. formou plakátu v Canvě). Děti si tak aktivně osvojují principy bezpečného sdílení a posilují schopnost uvědomělého rozhodování v digitálním prostředí.
Aktivita je vhodná pro výuku dle modelu E–U–R:
Evokace: brainstorming v Mentimeteru, sdílení zkušeností
Uvědomění: práce s obrázky, diskuze, pracovní list, tvorba pravidel
Reflexe: sdílení výstupů, shrnutí hlavních zásad, třídní debata
Postavu Kapučíny lze využít i v navazujících aktivitách – např. při tvorbě fiktivních profilů, v kvízech o silném hesle nebo při rozvoji mediální gramotnosti.
👉 Součástí metodického materiálu je také slovníček klíčových pojmů, který pomůže dětem lépe porozumět tématům jako je digitální stopa, identita, soukromí nebo veřejný prostor – a učitelům zároveň nabízí možnost osvěžit si základní pojmy před výukou nebo během přípravy.
Výukové materiály zde:
Zde odkaz na připravený Kahoot! Třídění fotek Baleríny Kapučíny:
Pracovní list tvorba hesla: